Wereldnieuws, want onze smaken zijn nu ook verkrijgbaar in blik! Niet alleen wij zijn fan van blik, maar ook volgens onze partner heeft blik de toekomst. Tessa van Dorstlust geeft haar blik (geen woordgrapje deze keer) op deze trend en ontwikkelingen en verteld ons waarom dit zo fantastisch is!
Tessa begon 8 jaar geleden met haar compagnon Dorstlust. Waar een groene ijsthee of Rivella in Nederland al heel spannend was, zagen zij bij de oosterburen een uitgebreid assortiment aan frisdranken. ‘’Dat willen wij ook in Nederland’’ en onder het mom van ‘drink eens wat anders’ zijn zij Dorstlust begonnen. Achteraf bleek dat het juiste moment om te beginnen en inmiddels runnen ze een groothandel, een webshop en sinds 4 jaar geleden een eigen winkel de ”Drankerij”, waar ze meer dan 200 verschillende smaken frisdrank verkopen.
Hoe zie jij de trend van blik zich ontwikkelen?
In Nederland staan we pas aan het begin van de trend van dranken in blik. Hier heeft blik van oudsher een wat ‘goedkope’ associatie, denk het blik bier uit de supermarkt. We zien dat dat sinds een jaar of drie in rap tempo aan het omkantelen is. Inmiddels zijn bijna alle speciaal bier brouwers op blik overgaan en steeds vaker wordt de glazen fles hier helemaal achterwegen gelaten. Frisdrank volgt nu steeds meer, wat tof is om te zien. Voorspeld wordt dat wijn in blik op den duur ook steeds gebruikelijker zal worden. De fles zal dan wel niet vervangen worden – gelukkig niet – maar één of twee porties wijn in blik gaat er echt wel komen. Dus ik denk echt dat we nog aan het begin staan.
Gaat blik de overhand nemen?
Ja, op het gebied van speciale dranken en bier zeker! Ik denk dat we daar al bijna op het kantelpunt zitten. Vooral omdat blik beter is om de kwaliteit en smaak te waarborgen, je ziet dat mensen daar steeds meer achterkomen. Blik gaat daardoor nu langzaam af van haar wat goedkope imago. Als je al die mooie designs van die blikken hier ziet staan, dan zie je ook waarom!
Hoe kijken consumenten en klanten naar blik?
Er zijn nog wel mensen in de winkel die speciaal vragen om flesjes bier in plaats van blik, omdat dat volgens hen een chiquere uitstraling heeft, maar dat is in een rap tempo aan het veranderen. Als ik vergelijk met vorig jaar merk ik dat mensen er zo snel aan wennen. Dat is wel heel erg leuk om te zien. We hebben er daarom ook voor gekozen om met onze speciaal bier selectie te focussen op blikken. Ook om een beetje een voorvechter te zijn van blik en mensen te laten zien hoe mooi het kan zijn. Je kunt het hele blikje meenemen in het design, het design van de meeste flesjes worden beperkt tot het etiket.
Waarom zijn jullie zo fan van blik?
Met name voor bier geldt dat het bier beter bewaard wordt in blik zonder licht en lucht, vooral voor de hoppige bieren maakt dit echt verschil. Voor transport is het ook een groot voordeel. Glas is een stuk zwaarder dan blik, als je bedenkt dat er in een vrachtwagen 20 pallets passen, dan scheelt dat aanzienlijk in gewicht én in uitstoot. Het is dus ook een stukje duurzamer. Daarnaast is het qua koeling ruimte – vooral voor de horeca – een stuk makkelijker. Je kunt twee blikjes op de plek van één flesje neerzetten. Bovendien sla je alleen de blikken op, je komt niet met de lege kratten te zitten die je weer ergens neer moet zetten, het werkt operationeel dus veel gemakkelijker en blikken zijn beter recyclebaar dan glas. En: blikken zien er tof uit. Het is een soort moderne stroming die de nieuwe lichting van dranken belichaamd het.
Is blik duurzaam? Duurzamer dan glas?
De altijd lastige vraag. Het is niet zo dat ik per sé denk dat blik beter is dan fles, maar blik is over het algemeen wel beter te recyclen. Een gemiddeld blikje bestaat voor 68% uit gerecycled materiaal, bij glas ligt dat een stuk lager. Plus: de transportvoordelen zorgen voor een stuk minder uitstoot.
Bezoek hier onze webshop www.butcha.nl en koop Butcha kombucha in een ogenblik (laatste woordgrapje….)!